Čínský "Rotax" v Evropě.

Firma Zongshen Aero Engine z čínského Bananu, která je výrobcem kopie leteckého motoru Rotax řady 9xx, má své zastoupení už i na Evropském kontinentu. Oficiálním evropským distributorem je firma Air K Motors z Bertrange ve Francii. V jejich aktuální nabídce jsou motory C80, C100 a C115, přičemž číslo v typovém označení znamená počet koňských sil. Jsou to samozřejmě ekvivalenty Rotaxu 912UL, ULS a 914UL. Ve fázi vývoje je i verze se vstřikováním C110 EFI, která kubaturou odpovídá  Rotaxu 912ULS, 1352 cm3. Ta bude mít 110k, jak je patrné z označení a podle fotografie je poznat, že se jedná o kit vstřikování od německé firmy Silent Hektik, která jej plánovala představit na letošním Aero Friedrichshafen. Společně se vstřikováním dodává Silent Hektik i dynamo o výkonu 510W. Standardní dynama u Rotaxu 912 mají výkon 250W.
Pozn. Vysokotlaké čerpadlo u EFI motoru, odebírá cca 8A. Doporučuje se výkonnější dynamo z důvodu možného nedostatečného napájení el. soustavy.
Ceny jednotlivých verzí motoru (včetně 20% daně):
C80   - 12 360,-EUR
C100 - 14 640,-EUR
C115 - 24 000,-EUR
Zajímavé jsou i další modely, které jsou k vidění jen na stránkách Zongshen Aero, a sice C145 a C145HT. Tyto motory jsou chlazené vodou, včetně válců. Objem motoru je 1417cm3, vrtání 86mm oproti 79,5mm (912UL) a 84 (912ULS). Je možné, že jde o tzv. Big Bore kit, např. od firmy Edge Performance nebo jiné, případně o vlastní vývoj.
Uvidíme, jak se čínští a kanadští soudruzi popasují o místo na trhu. Nedělám si iluze, že v takovém měření bude hrát roli etika a férovost. Ty jsou v obchodě jen kulisami pro diváky. Důležité je získat zákazníka cenou, kvalitou, servisem atd. V tomto ohledu se zatím čínské kopie nijak zvlášť nepředvedli, ale vzhledem k cenové politice Rotaxu, kdy si sami američané (ti průměrní) stěžují na ceny dílů atd., není nic ztraceno.

C80 C100 C115

 

C145 C145HT